Hoppa till innehållet

Köpvillkor

Priser

Alla priser är angivna inklusive moms. Du kan även välja att visa priserna exklusive moms genom att välja det alternativet i menyn längst upp.

Vissa produkter har ett pris som är unikt för nätbutiken. På de produkterna kan du alltid se vilket pris de har i våra butiker.

Vi förbehåller oss rätten att justera priser i efterhand till följd av till exempel (men inte begränsat till) valutaförändringar.


Åldersgräns

För att handla i vår nätbutik måste du ha fyllt 18 år. Är du yngre än så krävs målsmans tillstånd.

I vårt sortiment har vi produkter som du måste vara 18 år för att få handla. Dessa produkter är väl uppmärkta både i vår nätbutik och vår katalog. Vid köp av 18-årsprodukter i någon av våra butiker måste du visa upp giltig ID-handling. 


Leveranstid

Om varan du beställt finns i lager vid ordertillfället så kommer paketet att lämna oss senast nästa vardag, för att sedan vara framme hos mottagaren normalt inom 1-2 vardagar senare. Viktigt är dock att du angett mobilnummer på beställningen, för annars tar det ytterligare en dag för att få pappersavin i brevlådan.


Ersättningsvaror

Vi genomför kontinuerligt förändringar i sortimentet. Skulle någon av varorna du beställt vara lagerslut så förbehåller vi oss rätten att leverera en likvärdig ersättningsvara. Om du erhåller en ersättningsvara har du full returrätt kostnadsfritt.


Betalningsalternativ

Kort
I nätbutiken kan du betala med VISA, Mastercard eller American Express utfärdade av svensk bank. I butik kan du förutom de även betala med Diners.

För kort-/direktbankbetalningar online använder vi oss idag av Klarna som samarbetspartner. Teknikmagasinet behandlar inga som helst kortuppgifter, utan allt detta sker via säkert krypterade anslutningar mot Klarna och din bank. Klicka här för att läsas Klarnas köpvillkor

Kortbetalningar i butik samt betalningar med företagskort online hanteras av Nets.

Bankbetalning
Du kan genomföra köp via direktbank om du har tillgång till den tjänsten genom Nordea, Swedbank eller Handelsbanken. Betalningen hanteras av vår samarbetspartner Klarna.

Förskottsbetalning
Om du vill betala i förskott genom insättning på PostGiro eller BankGiro ber vi dig kontakta oss.

Delbetalning
Vi erbjuder i samarbete med Klarna möjlighet till delbetalning i 12 eller 24 månader för belopp över 1000:-. I våra fysiska butiker erbjuder vi även delbetalning på 3, 6 eller 36 månader. Du gör din ansökan om delbetalning här i kassan i samband med ditt köp. Du får genast besked om din ansökan beviljats och vi kan hantera ditt köp omgående. Skulle din ansökan inte bli beviljad kan du välja ett alternativt betalningssätt. Delbetalning är endast tillgängligt för privatpersoner och ordern levereras enbart till din folkbokförda adress.

Period Ränta Uppläggningsavgift Avikostnad endast butik
3 månader 0% 95 SEK 29 SEK
6 månader 0% 195 SEK 29 SEK
12 månader 0% 295 SEK 29 SEK
24 månader (Klarna Konto) 19,9% 0 SEK 29 SEK
36 månader 9,95% 295 SEK 29 SEK

Faktura
Vi erbjuder i samarbete med Klarna fakturering till privatpersoner och företag, med betalningsvillkor 14 dagar. Du får fakturan från Klarna, och kan betala i lugn och ro. Leverans mot faktura sker enbart till folkbokförd (privatpersoner) eller registrerad (företag) adress. Kreditgränsen är flytande och beräknas innan köpet avslutas. Högsta kreditgränsen som medges är 50 000 kr både för privatpersoner och företag. Förenklad kreditprövning utan kännedomskopia sker.

Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift med 60 kr, samt dröjsmålsränta med 24 % + gällande referensränta.
Vid frågor rörande påminnelseavgift/räntor, kontakta Klarna. Läs mer om Klarna Faktura


Leveranssätt

Vi har ett fast pris på frakten oavsett hur mycket du beställer. Om du handlar för mer än 500 kr bjuder vi på frakten.

Postpaket: 49 kr

Ditt paket skickas till det utlämningsställe som ligger närmast den adress du angav vid ordertillfället. Vid val av postförskott som betalningsalternativ tillkommer paketdistributörens avgift (f.n. 49 kr). Postförskottsbeloppet betalar du när du hämtar ut paketet. 

För Klarna delbetalning och Klarna Faktura tillkommer ytterligare 29 kr i expeditionsavgift.

Postpaket utrikes

För beställningar inom EU kontakta vår orderavdelning per e-post. Beställningen måste förskottsbetalas med kort. När vi mottagit betalningen skickas varorna. Vi debiterar fraktkostnad enligt Postens standardprislista för utrikespaket.
Vi levererar till alla EU-länder, undantaget Åland och Grönland.

TM Collect

Du kan även välja att boka en produkt för upphämtning i en butik. Klicka här för att läsa om hur det fungerar


Leveransbekräftelse

När paketet är packat och klart skickar vi kollinumret för ditt paket till den e-postadress du angav vid beställning. Med hjälp av det numret kan du spåra var paketet befinner sig via Postens hemsida spåra.


Orderbekräftelse

När du är klar med din beställning får du en automatisk bekräftelse till den e-postadress du angivit. Observera att din lagda order kan komma att ändras efter att manuell översyn skett. Vi meddelar alltid vid ändring i lagd order.


Transportrisk

Vi står för transportrisken till dig. Om paketet är skadat vid uthämtning så rekommenderar vi att du direkt reklamerar det hos ditt ombud eller till oss. Om du först upptäcker skadan när du kommit hem så ber vi dig ta kontakt med oss. Eventuell retur sker på köparens bekostnad och skador som uppstår vid transporten till oss står köparen för.


Ej uthämtade paket

För icke uthämtade paket förbehåller sig Teknikmagasinet rätten att debitera beställaren 249 kr för omkostnader för frakt, emballage samt hantering. Kunden spärras och ny beställning kan inte ske förrän avgiften har betalats.


Öppet köp i butik

Att handla på öppet köp betyder att du får pengarna tillbaka om du ångrar köpet och lämnar tillbaka det du köpt inom en viss tid. Vi erbjuder dig som kund 30 dagars öppet köp i samtliga av våra fysiska butiker.

För att få lämna tillbaka varan måste den vara i nyskick (väsentligen oförändrat skick), komplett i oskadad orginalförpackning med alla tillbehör samt inte ha en bruten plombering. Kom ihåg att ta med dig originalkvitto, faktura eller liknande inköpsbevis!

Vissa varor – t.ex. batterier, programvaror, lagringsmedia, hygienartiklar, surfplattor och mobiltelefoner – plomberar vi när du köper och då gäller öppet köp endast vid fortsatt plomberad, obruten förpackning. Varor köpta med ett abonnemang omfattas inte av öppet köp.

Du kan returnera varan i alla våra butiker i Sverige, oavsett vilken du köpte varan i.


Ångerrätt i nätbutiken

Om du köper en vara på distans via vår nätbutik eller postorder har du enligt distansavtalslagen en ångerrätt som ger dig möjlighet att ångra köpet inom 14 dagar.  Vi ger dig till och med 30 dagars ångerrätt när du handlar i vår nätbutik. Efter det att du har skickat tillbaka varan betalar vi tillbaka beloppet inom 30 dagar, men oftast går det betydligt fortare än så. Ångerfristen börjar löpa den dag du tog emot varan.

Du har rätt att öppna och kontrollera varan. Om det skett en värdeminskning vid öppnandet och kontrollen av varan kommer vi dra av motsvarande belopp när vi återbetalar din beställning. Vi rekommenderar att den förpackas väl, tillsammans med originalförpackning och emballage samt eventuella tillbehör (som t.ex. fjärr, bruksanvisning, batteri, osv).

För att underlätta hanteringen vid åberopande av ångerrätt så rekommenderar vi att du bifogar kassakvitto, faktura eller liknande inköpsbevis tillsammans med din retur. Använd alltid en pakettjänst (t.ex. via Posten eller DHL) med spårning eftersom det är du som står för risken samt kostnaden för returfrakten.

Vid återbetalning rekommenderar vi att du anger bank och bankkontonummer (inkl. clearingnummer), postgirokonto eller personkonto, för att undvika eventuella avikostnader eller liknande. 

Klicka här för att ladda ner vår ångerblankett

Skicka din retur till:

Teknikmagasinet Order
Box 121
631 02 Eskilstuna

Du kan även vända dig direkt till någon av våra butiker för att returnera varan.


Garanti

Vi lämnar 2 års garanti på större delen av vårt sortiment. Undantaget är produkter märkta med annan garantitid i katalogen, nätet eller på kassakvittot/fakturan. På förbrukningsvaror och medföljande tillbehör som t.ex. batterier och hörlurar gäller tillverkarens garanti, vilken kan vara kortare än huvudproduktens garanti (dock tre månader som kortast). Se medföljande produktdokumentation.

Garantin gäller från inköpsdatum och omfattar fabrikations- och materialfel. Förslitningsskador eller förbrukningsartiklar omfattas ej av garantin. Vidare gäller inte garantin vid skada orsakad av olycka eller oaktsamhet.

Om aktuell verkstad bedömer att ett fel på en produkt ej är ett garantifel kan kunden komma att debiteras reparations- eller undersökningskostnad. Se våra reparationsvillkor på nätet. Teknikmagasinet ersätter ej förlust av datainformation vid eventuella garanti- och serviceärenden utan det åligger kunden själv att löpande ta säkerhetskopior. Teknikmagasinet ansvarar inte för förlust i näringsverksamhet.

Vid åberopande av garanti:
Vänd dig till valfri butik med din produkt samt kvitto eller faktura. Har du långt till våra butiker så kontakta vår serviceavdelning via  service@teknikmagasinet.com. Ange artikelnummer, produktnamn, inköpsdatum, kvittonummer, felbeskrivning och din postadress, så återkommer de till dig för vidare hantering. Ange i ditt mail om du vill ha fraktsedeln elektroniskt (för att skriva ut den själv) eller om du vill få den via vanlig post.

För ytterligare frågor kontakta vår kundtjänst. Kassakvitto eller faktura skall alltid uppvisas vid åberopande av garanti.

Returadress:
Teknikmagasinet Service
Box 121
631 02 Eskilstuna


Reklamation

I Sverige har vi en lagstadgad reklamationsrätt på 3 år. Det är den tid du som konsument har på dig att påtala ett fel som fanns vid leverans av varan. Reklamationsrätten ska ej förväxlas med en garantiutfästelse då det är köparen som ska bevisa att felet fanns på produkten på leveransdagen (för en vara som ligger inom reklamationsrätten, och är äldre än 6 månader samt utanför garantin).

På en vara inom garantiutfästelsen är bevisbördan säljarens. Om säljaren anser att garantin inte gäller är det säljaren som ska göra det sannolikt att felet är självförvållat (t.ex. genom utlåtande från verkstad).

Returadress:
Teknikmagasinet Service
Box 121
631 02 Eskilstuna

Läs mer på Konsumentverkets hemsida

Om du ska skicka en produkt till oss för reklamation så ber vi dig kontakta vår serviceavdelning på service@teknikmagasinet.com och uppge artikelnummer, produktnamn, inköpsdatum, kvitto-/ordernummer, vad som är fel och din postadress. Om vi behöver få in produkten för undersökning så skickar vi ut en fraktsedel så du slipper betala någon fraktavgift. Ange i ditt mail om du vill ha fraktsedeln elektroniskt (för att skriva ut den själv) eller om du vill få den via vanlig post.


Reparationsvillkor

Normal servicetid 1-4 veckor
På de produkter som repareras är normal servicetid 1-4 veckor, beroende på produkt och belastning på aktuell verkstad.

Undersökningsavgifter 300-600 SEK
Om felet på inlämnad produkt ej bedöms som garanti skickas normalt ett kostnadsförslag till kunden. Önskas retur utan reparation debiteras undersökningsavgift för att täcka fraktkostnader och hantering. Om produkten bedöms som felfri av verkstad debiteras undersökningsavgift för att täcka fraktkostnader och hantering.

Returnerade reparationer (reparerade, icke reparerade eller felfria) kan skickas tillbaka via någon av våra butiker eller per post. Om returen skickats per post och inte hämtas ut inom liggtiden hos postombudet efter det att kunden aviserats förbehåller vi oss rätten att fakturera kunden för kostnaderna.

Nivån på undersökningsavgifter är mellan 300-600 SEK beroende på produkt.

För lagrad data på inlämnad produkt ansvaras ej.
Teknikmagasinet eller respektive tillverkare ansvarar inte under några som helst omständigheter för lagrad data på inlämnad produkt. Det åligger kunden att ta löpande backup. Exempel på produkter med lagrad data är minneskort, hårddiskar, mobiltelefoner och datorer.

3 månaders garanti på reparationen
Efter avslutad garantireparation lämnas 3 månaders garanti på själva reparationen, inte på hela produkten. Kvarstår längre garantitid än 3 månader gäller naturligtvis denna på hela produkten.

Teknikmagasinet ansvarar för inlämnad produkt i 3 månader
Teknikmagasinet ansvarar för inlämnad produkt 3 månader efter det att kunden meddelats att reparationen är färdig, eventuellt kostnadsförslag eller fått annan förfrågan där Teknikmagasinet är beroende av ett svar för att kunna fullfölja reparationen.


Beställningsvaror

Dessa varor lagerförs enbart i vår nätbutik, men kan beställas till valfri butik utan kostnad. Var god kontakta din butik för mer information. För aktuellt beställningssortiment, se vår katalog eller vårt sortiment här i nätbutiken.


Företagsköp

Vi fakturerar endast aktiebolag som varit verksamma i minst två år och som

  • redovisar vinst
  • ej har någon betalningsanmärkning (sedvanlig kreditkontroll utförs)

Fakturaansökningsavgift tillkommer med f.n. 95 kr

Om fakturering ej godkänns så skickas varorna mot postförskott. Då tillkommer även distributörens avgift på f.n. 110 kr. Mottagaren betalar hela postförskottsbeloppet när försändelsen hämtas på ordinarie utlämningsställe.
Stat, kommun och landsting godkänns automatiskt.

Vi debiterar er fraktkostnad enligt Postens standardprislista för valt leveranssätt. För ytterligare information, kontakta vår orderavdelning eller kundtjänst.


Personuppgifter

Teknikmagasinet Sweden AB lagrar, och ansvarar för, dina personuppgifter i enlighet med PUL. Dessa uppgifter används endast internt och lämnas aldrig ut till tredje part. De uppgifter du lämnat till oss kan komma att användas för vår egen marknadsföring, t ex för kataloger, och eventuella erbjudanden. Vi använder aldrig din e-postadress för utskick av nyhetsbrev utan ditt medgivande (opt-in). Alla uppgifter du lämnar via nätbutiken (t.ex i kassan) krypteras säkert med 256-bitars SSL kryptering (AES/RSA). Vi lagrar endast information rörande ordrar och fakturering (adresser, telefonnummer, e-postadress etc). Du har rätt att efter begäran ta del av de uppgifter som finns registrerade om dig. Är uppgifterna felaktiga eller ofullständiga har du rätt att begära att uppgifterna rättas eller raderas.


Cookies

Klicka här för att läsa om hur vi använder cookies på www.teknikmagasinet.se


Feltryck

Vi förbehåller oss rätten att i efterhand korrigera priser, bilder och produkttexter som blivit felaktiga vid tryck. Detsamma gäller våra produktmanualer samt information på vår hemsida.


Tvist

Vid eventuell tvist har Teknikmagasinet som policy att följa Allmänna Reklamationsnämndens beslut.
Läs mer om tvistlösning inom EU via EU-kommissionens onlineplattform
 

har lagts i kundvagnen
kvar till fri frakt! Du har nu fri frakt!

Till kassan

har lagts i kundvagnen
kvar till fri frakt! Du har nu fri frakt!