Hoppa till innehållet
Sök
 
Sök

Köpvillkor

Priser

Alla priser är angivna inklusive moms.

Vissa produkter har ett pris som är unikt för nätbutiken. På de produkterna kan du alltid se vilket pris de har i våra butiker.

Vi förbehåller oss rätten att justera priser i efterhand till följd av till exempel (men inte begränsat till) valutaförändringar.


Åldersgräns

För att handla i vår nätbutik måste du ha fyllt 18 år. Är du yngre än så krävs målsmans tillstånd.

I vårt sortiment har vi produkter som du måste vara 18 år för att få handla. Dessa produkter är väl uppmärkta både i vår nätbutik och vår katalog. Vid köp av 18-årsprodukter i någon av våra butiker måste du visa upp giltig ID-handling. 


Leveranstid

Om varan du beställt finns i lager vid ordertillfället så kommer paketet att lämna oss senast nästa vardag, för att sedan vara framme hos mottagaren normalt inom 1-3 vardagar senare. Viktigt är dock att du angett mobilnummer på beställningen, för annars tar det ytterligare en dag för att få pappersavin i brevlådan.


Ersättningsvaror

Vi genomför kontinuerligt förändringar i sortimentet. Skulle någon av varorna du beställt vara lagerslut så förbehåller vi oss rätten att leverera en likvärdig ersättningsvara alternativt makulera beställning utan någon kostnad för dig. Om du erhåller en ersättningsvara har du full returrätt kostnadsfritt.


Betalningsalternativ

Kort

Samtliga av Teknikmagasinets butiker är kontantfria, för ökad säkerhet. I butik kan du betala med VISA, Mastercard, American Express, samt Diners. Våra butiker kan också ta emot betalningar via Swish.  

I nätbutiken kan du betala med VISA och Mastercard utfärdade i Norden.

För kort-/direktbankbetalningar online använder vi oss idag av Svea Ekonomi som samarbetspartner. Svea Ekonomi är certifierade enligt standarden PCI DSS (Payment Card Industry Data Security Standard). Teknikmagasinet accepterar samtliga VISA- och MasterCard-anslutna kort utgivna i Norden. Kortköpen sker direkt hos Svea Ekonomi och all information är krypterad enligt gällande standard och regler. Ingen kortinformation hanteras eller sparas hos Teknikmagasinet. Pengarna dras direkt från ditt konto i samband med att du godkänner transaktionen.

Kortbetalningar i butik hanteras av Bambora.

Swish
När du beställer online kan du välja direktbetalning via Swish i kassan.

Bankbetalning
Teknikmagasinet erbjuder direktbetalning via internetbank för kunder i Swedbank, Handelsbanken, Nordea och SEB. Vid betalning kopplas du automatiskt till din internetbank där du loggar in och godkänner transaktionen. Pengarna dras direkt från ditt konto i samband med att du godkänner transaktionen.

Delbetalning
Teknikmagasinet kan även erbjuda dig möjlighet att dela upp din betalning i samarbete med Svea Ekonomi AB. Delbetalning är ett flexibelt alternativ för dig som vill ha kontroll över dina inköp, och samtidigt vara säker på att kunna köpa det du behöver. Det finns flera olika betalningsalternativ att välja mellan och du kan när som helst under delbetalningstiden välja att slutbetala den resterande skulden i en enda betalning.

Ansökan om delbetalning sker i kassan i samband med att du anger personnummer och den delbetalningsplan som passar dig. Därefter görs en kreditupplysning och identitetskontroll och du får direkt besked om ansökan har godkänts. Information om att upplysning gjorts kommer att skickas hem via post eller via sms. Skulle ansökan ej gå igenom kan du välja något annat betalningsalternativ. Uppläggningsavgiften betalas på inbetalningsavin. Aviavgiften betalas sedan på respektive månadsavi.

Faktura

1. Allmänt: Vid betalning via faktura samarbetar Teknikmagasinet med Svea Ekonomi AB. För att handla mot faktura behöver du ange ditt personnummer eller organisationsnummer. Förutsättning för att få handla mot faktura är bland annat att du är registrerad i folkbokföringsregistret i Sverige och är över 18 år. Du får inte ha några betalningsanmärkningar. Samtliga fakturor är av Teknikmagasinet överlåtna till Svea Ekonomi AB. Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig.

 

2. Betalningstid, påminnelseavgift samt dröjsmålsränta: Betalningstiden är alltid minst 14 dagar från fakturadatum. Vid försenad betalning utgår avtalad samt lagstadgad påminnelseavgift. Dröjsmålsränta utgår från förfallodagen med 2 % per månad.

 

3. Faktureringsrutin konsument: Om faktura inte betalas i tid skickas en påminnelse till dig. För det fall betalning inte inkommit till Svea Ekonomi AB senast dag 7 från det att påminnelsen skickades till dig övergår fakturan till att bli en kontokredit. Genom detta ges du en möjlighet att delbetala ditt köp i din egen takt. Lägsta beloppet att betala är 3% av vid var tid utestående skuld dock lägst 50 kr samt ränta och avgifter. Du kan naturligtvis när som helst betala ett högre belopp eller hela skulden. Om fakturan övergår till en kontokredit gäller villkoren för ”Betalning genom kontokredit”. Här regleras bl a Svea Ekonomi ABs rätt att säga upp kontokrediten i förtid. Se även mer info om Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation.

Vid kontokrediten tillkommer en månatlig aviavgift om f.n. 45 kr. Krediträntan beräknas på den aktuella skulden vid aviseringstillfället. Den nominella årliga räntan är f.n. 19,75%. Om betalning inte sker i rätt tid kommer du att påföras en förseningsavgift om f.n. 145 kr. Vi kommer också att debitera dig dröjsmålsränta med 2% per månad på den vid var tid utestående skulden från förfallodatum tills full betalning sker. Exempel på effektiv ränta vid köp om 5 000 kr, löptid 12 månader, 19,75% ränta, uppläggningsavgift 0 kr och aviavgift 45 kr: 45,51%.

4. Faktureringsrutin näringsidkare: Om fakturan inte betalas i tid skickas en påminnelse till dig. Vid utebliven betalning lämnas fakturan till inkasso.

Här kan du läsa mer om att handla med Svea Ekonomi.


Tidigare köpta presentkort kommer vi tyvärr inte att kunna lösa in och i dagsläget har vi inte möjlighet att sälja nya presentkort. Om du har en fordran och fortfarande inte har anmält det till konkursförvaltaren, vänligen skicka in den via länken: https://www.fylgia.se/teknikmagasinet-sweden-ab-i-konkurs/   


Leveranssätt

Vi har ett fast pris på frakten oavsett hur mycket du beställer. Om du handlar för mer än 399 kr bjuder vi på frakten (gäller ej hemleverans).

Postpaket: 49 kr

Ditt paket skickas till det utlämningsställe du valde vid ordertillfället.

Postpaket utrikes

Vi levererar endast inom Sverige.

Hemleverans Postnord

Ditt paket skickas direkt hem till dig. Vid val av hemleverans tillkommer en fraktkostnad på 99 kr.

Hemleverans Airmee
När du beställer med Airmee som leveranssätt får du i kassan välja en tid då du vill att paketet ska levereras till dig. När beställningen är mottagen får du sedan information från Airmee kring din leverans. Fraktkostnaden är på 49 kr.

TM Collect

Du kan även välja att boka en produkt för upphämtning i en butik. Klicka här för att läsa om hur det fungerar


Leveransbekräftelse

När paketet är packat och klart skickar vi kollinumret för ditt paket till den e-postadress du angav vid beställning, om din leverans dellevereras från olika lager så kommer du att få flera mejl med olika kollinummer. Med hjälp av kollinumret kan du spåra var paketet befinner sig via Postens hemsida spåra.


Orderbekräftelse

När du är klar med din beställning får du en automatisk bekräftelse till den e-postadress du angivit. Observera att din lagda order kan komma att ändras efter att manuell översyn skett. Vi meddelar alltid vid ändring i lagd order.


Transportrisk

Vi står för transportrisken till dig. Om paketet är skadat vid uthämtning så rekommenderar vi att du direkt reklamerar det hos ditt ombud eller till oss. Om du först upptäcker skadan när du kommit hem så ber vi dig ta kontakt med oss. Eventuell retur sker på köparens bekostnad och skador som uppstår vid transporten till oss står köparen för.


Ej uthämtade paket

För icke uthämtade paket förbehåller sig Teknikmagasinet rätten att debitera beställaren 249 kr för omkostnader för frakt, emballage samt hantering. Kunden spärras och ny beställning kan inte ske förrän avgiften har betalats.


Öppet köp i butik

Att handla på öppet köp betyder att du får pengarna tillbaka om du ångrar köpet och lämnar tillbaka det du köpt inom en viss tid.
Vi erbjuder dig som kund 30 dagars öppet köp i samtliga av våra fysiska butiker. För att få lämna tillbaka varan måste den vara i nyskick (väsentligen oförändrat skick), komplett i oskadad originalförpackning med alla tillbehör samt inte ha en bruten plombering.

Kom ihåg att ta med dig originalkvitto, faktura eller liknande inköpsbevis! Vissa varor – t.ex. batterier, programvaror, lagringsmedia, hygienartiklar, surfplattor, mobiltelefoner och in ear-hörlurar – plomberar vi när du köper och då gäller öppet köp endast vid fortsatt plomberad, obruten förpackning. Varor köpta med ett abonnemang omfattas inte av öppet köp. Öppet köp gäller ej heller reparationer. Vid paketerbjudanden – som till exempel köp 3, betala för 2 – gäller öppet köp endast på hela erbjudandet. Det går inte att returnera en enskild artikel ur ett paketerbjudande.

Du kan returnera varan i alla våra butiker i Sverige, oavsett vilken du köpte varan i.


Ångerrätt i nätbutiken

Om du köper en vara på distans via vår nätbutik eller postorder har du enligt distansavtalslagen en ångerrätt som ger dig möjlighet att ångra köpet inom 14 dagar.  Vi ger dig till och med 30 dagars ångerrätt när du handlar i vår nätbutik. Efter det att du har skickat tillbaka varan betalar vi tillbaka beloppet inom 30 dagar, men oftast går det betydligt fortare än så. Ångerfristen börjar löpa den dag du tog emot varan.

Du har rätt att öppna och kontrollera varan. Om det skett en värdeminskning vid öppnandet och kontrollen av varan kommer vi dra av motsvarande belopp när vi återbetalar din beställning. Vi rekommenderar att den förpackas väl, tillsammans med originalförpackning och emballage samt eventuella tillbehör (som t.ex. fjärr, bruksanvisning, batteri, osv).

Vissa varor – t.ex. batterier, programvaror, lagringsmedia, hygienartiklar, intimprodukter och in ear-hörlurar – plomberar vi när du köper och då gäller öppet köp endast vid fortsatt plomberad, obruten förpackning.

Vid paketerbjudanden – som till exempel köp 3, betala för 2 – gäller öppet köp endast på hela erbjudandet. Det går inte att returnera en enskild artikel ur ett paketerbjudande.

För att underlätta hanteringen vid åberopande av ångerrätt så rekommenderar vi att du
bifogar kassakvitto, faktura eller liknande inköpsbevis tillsammans med din retur.
Använd alltid en pakettjänst (t.ex. via Postnord eller DHL) med spårning eftersom det är du som står för risken samt kostnaden för returfrakten. Om du väljer att skicka på annat sätt och paketet skadas eller försvinner under transporten så har du ingen rätt till ersättning av fraktbolaget.

Vid återbetalning rekommenderar vi att du anger bank och bankkontonummer (inkl. clearingnummer), postgirokonto eller personkonto, för att undvika eventuella avikostnader eller liknande. Är ordern betalad via Svea så kommer pengarna återbetalas till samma konto som de drogs ifrån inom normalt 2-4 bankdagar från det att vi mottagit returen.

Klicka här för att ladda ner vår ångerblankett [PDF]

Skicka din retur till:

Teknikmagasinet Order
Box 121
631 02 Eskilstuna

Du kan även vända dig direkt till någon av våra butiker för att returnera varan.


Garanti

Vi lämnar 2 års garanti på större delen av vårt sortiment. Undantaget är produkter märkta med annan garantitid i katalogen, nätet eller på kassakvittot/fakturan. På förbrukningsvaror och medföljande tillbehör som t.ex. batterier och hörlurar gäller tillverkarens garanti, vilken kan vara kortare än huvudproduktens garanti (dock tre månader som kortast). Se medföljande produktdokumentation.

Garantin gäller från inköpsdatum och omfattar fabrikations- och materialfel. Förslitningsskador eller förbrukningsartiklar omfattas ej av garantin. Vidare gäller inte garantin vid skada orsakad av olycka eller oaktsamhet.

Om aktuell verkstad bedömer att ett fel på en produkt ej är ett garantifel kan kunden komma att debiteras reparations- eller undersökningskostnad. Se våra reparationsvillkor på nätet. Teknikmagasinet ersätter ej förlust av datainformation vid eventuella garanti- och serviceärenden utan det åligger kunden själv att löpande ta säkerhetskopior. Teknikmagasinet ansvarar inte för förlust i näringsverksamhet.

Vid åberopande av garanti:
Vänd dig till valfri butik med din produkt samt kvitto eller faktura. Har du långt till våra butiker så kan du kontakta vår kundtjänst istället. Ange artikelnummer, produktnamn, inköpsdatum, kvittonummer, felbeskrivning och din postadress, så återkommer de till dig för vidare hantering. Ange i ditt mail om du vill ha fraktsedeln elektroniskt (för att skriva ut den själv) eller om du vill få den via vanlig post.

För ytterligare frågor kontakta vår kundtjänst. Kassakvitto eller faktura skall alltid uppvisas vid åberopande av garanti.

Returadress:
Teknikmagasinet Service
Box 121
631 02 Eskilstuna


Reklamation

I Sverige har vi en lagstadgad reklamationsrätt på 3 år. Det är den tid du som konsument har på dig att påtala ett fel som fanns vid leverans av varan. Reklamationsrätten ska ej förväxlas med en garantiutfästelse då det är köparen som ska bevisa att felet fanns på produkten på leveransdagen (för en vara som ligger inom reklamationsrätten, och är äldre än 6 månader samt utanför garantin).

På en vara inom garantiutfästelsen är bevisbördan säljarens. Om säljaren anser att garantin inte gäller är det säljaren som ska göra det sannolikt att felet är självförvållat (t.ex. genom utlåtande från verkstad).

Returadress:
Teknikmagasinet Service
Box 121
631 02 Eskilstuna

Läs mer på Konsumentverkets hemsida

Om du ska skicka en produkt till oss för reklamation så ber vi dig kontakta vår kundtjänst och uppge artikelnummer, produktnamn, inköpsdatum, kvitto-/ordernummer, vad som är fel och din postadress. Om vi behöver få in produkten för undersökning så skickar vi ut en fraktsedel så du slipper betala någon fraktavgift. Ange i ditt mail om du vill ha fraktsedeln elektroniskt (för att skriva ut den själv) eller om du vill få den via vanlig post.


Reparationsvillkor

Normal servicetid 1-4 veckor
På de produkter som repareras är normal servicetid 1-4 veckor, beroende på produkt och belastning på aktuell verkstad.

Undersökningsavgifter 300-600 SEK
Om felet på inlämnad produkt ej bedöms som garanti skickas normalt ett kostnadsförslag till kunden. Önskas retur utan reparation debiteras undersökningsavgift för att täcka fraktkostnader och hantering. Om produkten bedöms som felfri av verkstad debiteras undersökningsavgift för att täcka fraktkostnader och hantering.

Returnerade reparationer (reparerade, icke reparerade eller felfria) kan skickas tillbaka via någon av våra butiker eller per post. Om returen skickats per post och inte hämtas ut inom liggtiden hos postombudet efter det att kunden aviserats förbehåller vi oss rätten att fakturera kunden för kostnaderna.

Nivån på undersökningsavgifter är mellan 300-600 SEK beroende på produkt.

För lagrad data på inlämnad produkt ansvaras ej.
Teknikmagasinet eller respektive tillverkare ansvarar inte under några som helst omständigheter för lagrad data på inlämnad produkt. Det åligger kunden att ta löpande backup. Exempel på produkter med lagrad data är minneskort, hårddiskar, mobiltelefoner och datorer.

3 månaders garanti på reparationen
Efter avslutad garantireparation lämnas 3 månaders garanti på själva reparationen, inte på hela produkten. Kvarstår längre garantitid än 3 månader gäller naturligtvis denna på hela produkten.

Teknikmagasinet ansvarar för inlämnad produkt i 3 månader
Teknikmagasinet ansvarar för inlämnad produkt 3 månader efter det att kunden meddelats att reparationen är färdig, eventuellt kostnadsförslag eller fått annan förfrågan där Teknikmagasinet är beroende av ett svar för att kunna fullfölja reparationen.


Beställningsvaror

Dessa varor lagerförs enbart i vår nätbutik, men kan beställas till valfri butik utan kostnad. Var god kontakta din butik för mer information. För aktuellt beställningssortiment, se vår katalog eller vårt sortiment här i nätbutiken.


Företagsköp

Vi fakturerar endast aktiebolag som varit verksamma i minst två år och som

  • redovisar vinst
  • ej har någon betalningsanmärkning (sedvanlig kreditkontroll utförs)

Fakturaansökningsavgift tillkommer med f.n. 95 kr

Om fakturering ej godkänns så skickas varorna mot postförskott. Då tillkommer även distributörens avgift på f.n. 110 kr. Mottagaren betalar hela postförskottsbeloppet när försändelsen hämtas på ordinarie utlämningsställe.
Stat, kommun och landsting godkänns automatiskt.

Vi debiterar er fraktkostnad enligt Postens standardprislista för valt leveranssätt. För ytterligare information, kontakta vår orderavdelning eller kundtjänst.


Personuppgifter

Vi på Teknikmagasinet värnar om att skydda våra kunders personliga integritet. Därför vill vi informera dig om att vi hanterar alla dina personuppgifter enligt GDPR (General Data Protection Regulation). GDPR ersätter den svenska Personuppgiftslagen (PUL). Med anledning av detta har vi upprättat en Integritetspolicy som mer utförligt beskriver hur vi behandlar den information vi får av dig. Klicka här för att läsa vår integritetspolicy


Cookies

Klicka här för att läsa om hur vi använder cookies på www.teknikmagasinet.se


Feltryck

Vi förbehåller oss rätten att i efterhand korrigera priser, bilder och produkttexter som blivit felaktiga vid tryck. Detsamma gäller våra produktmanualer samt information på vår hemsida.


Tvist

Vid eventuell tvist har Teknikmagasinet som policy att följa Allmänna Reklamationsnämndens beslut.
Läs mer om tvistlösning inom EU via EU-kommissionens onlineplattform
 

har lagts i kundvagnen
kvar till fri frakt! Du har nu fri frakt!
har lagts i kundvagnen
kvar till fri frakt! Du har nu fri frakt!