Köpvillkor
Priser
Alla priser är angivna inklusive moms.
Vi förbehåller oss rätten att justera priser i efterhand till följd av till exempel (men inte begränsat till) valutaförändringar.
Åldersgräns
För att handla i vår webbutik måste du ha fyllt 18 år. Är du yngre än så krävs målsmans tillstånd.
I vårt sortiment har vi produkter som du måste vara 18 år för att få handla. Dessa produkter är väl uppmärkta i vår webbutik Vid köp av 18-årsprodukter i någon av våra butiker måste du visa upp giltig ID-handling.
Leveranstid
Om du valt leverans via Postnord och varan du beställt finns i lager vid ordertillfället så kommer paketet att lämna oss senast nästa vardag, för att sedan vara framme hos mottagaren normalt inom 1-3 arbetsdagar. Produkter som levereras från någon av våra samarbetspartners levereras inom 2-5 arbetsdagar. Det viktigt att du angett rätt mobilnummer och e-postadress på beställningen för att få leveransavisering. För att enkelt och smidigt följa ditt paket, använd PostNords app.
Om leveranssättet Click & Collect har valts och varan finns i lager i vald butik samt att butiken har öppet kommer du förmodligen motta en leveransavisering om att varan finns att hämta samma dag om du beställer innan klockan 12:00. Gör du en beställning efter 12:00 och varan finns i lager i vald butik kommer du kunna hämta varan dagen efter som butiken har öppet. Om varan inte finns i lager i vald butik, kommer du kunna hämta din beställning inom 2-9 arbetsdagar, beroende på när nästkommande butiksleverans ligger planerad.
Ersättningsvaror
Vi genomför kontinuerligt förändringar i sortimentet. Skulle någon av varorna du beställt vara lagerslut så förbehåller vi oss rätten att leverera en likvärdig ersättningsvara alternativt makulera beställning utan någon kostnad för dig. Om du erhåller en ersättningsvara har du full returrätt kostnadsfritt.
Betalningsalternativ
Kort
Samtliga av Teknikmagasinets butiker är kontantfria, för ökad säkerhet. I butik kan du betala med VISA, Mastercard och American Express. I webbutiken kan du betala med VISA och Mastercard.
För kort-/direktbankbetalningar online använder vi oss idag av Svea Ekonomi som samarbetspartner. Svea Ekonomi är certifierade enligt standarden PCI DSS (Payment Card Industry Data Security Standard). Teknikmagasinet accepterar samtliga VISA- och MasterCard-anslutna kort utgivna i Norden. Kortköpen sker direkt hos Svea Ekonomi och all information är krypterad enligt gällande standard och regler. Ingen kortinformation hanteras eller sparas hos Teknikmagasinet. Pengarna dras direkt från ditt konto i samband med att du godkänner transaktionen.
Kortbetalningar i butik hanteras av Bambora. Swish När du beställer online kan du välja direktbetalning via Swish i kassan. Detta gäller både butik och online.
Bankbetalning Teknikmagasinet erbjuder, i samarbete med Svea Ekonomi AB, direktbetalning via internetbank för kunder i Swedbank, Handelsbanken, Nordea och SEB. Vid betalning kopplas du automatiskt till din internetbank där du loggar in och godkänner transaktionen. Pengarna dras direkt från ditt konto i samband med att du godkänner transaktionen. Detta gäller både butik och online.
Delbetalning Teknikmagasinet kan även erbjuda dig möjlighet att dela upp din betalning i samarbete med Svea Ekonomi AB. Delbetalning är ett flexibelt alternativ för dig som vill ha kontroll över dina inköp, och samtidigt vara säker på att kunna köpa det du behöver. Det finns flera olika betalningsalternativ att välja mellan och du kan när som helst under delbetalningstiden välja att slutbetala den resterande skulden i en enda betalning. Ansökan om delbetalning sker i kassan i samband med att du anger personnummer och den delbetalningsplan som passar dig. Därefter görs en kreditupplysning och identitetskontroll och du får direkt besked om ansökan har godkänts. Information om att upplysning gjorts kommer att skickas hem via post eller via sms. Skulle ansökan ej gå igenom kan du välja något annat betalningsalternativ. Uppläggningsavgiften betalas på inbetalningsavin. Aviavgiften betalas sedan på respektive månadsavi. Detta gäller både butik och online.
Faktura
1. Allmänt: Vid betalning via faktura samarbetar Teknikmagasinet med Svea Ekonomi AB. För att handla mot faktura behöver du ange ditt personnummer eller organisationsnummer. Förutsättning för att få handla mot faktura är bland annat att du är registrerad i folkbokföringsregistret i Sverige och är över 18 år. Du får inte ha några betalningsanmärkningar. Samtliga fakturor är av Teknikmagasinet överlåtna till Svea Ekonomi AB. Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig.
2. Betalningstid, påminnelseavgift samt dröjsmålsränta: Betalningstiden är alltid minst 14 dagar från fakturadatum, fakturan skickas ut per e-post. Vid försenad betalning utgår avtalad samt lagstadgad påminnelseavgift. Dröjsmålsränta utgår från förfallodagen med 2 % per månad.
3. Faktureringsrutin konsument: Om faktura inte betalas i tid skickas en påminnelse till dig. För det fall betalning inte inkommit till Svea Ekonomi AB senast dag 7 från det att påminnelsen skickades till dig övergår fakturan till inkasso. Fakturor där du som kund väljer att betala det lägsta beloppet konverteras till en kontokredit.Genom detta ges du en möjlighet att delbetala ditt köp i din egen takt. Lägsta beloppet att betala är 3% av vid var tid utestående skuld dock lägst 50 kr samt ränta och avgifter. Du kan naturligtvis när som helst betala ett högre belopp eller hela skulden. Om fakturan övergår till en kontokredit gäller villkoren för ”Betalning genom kontokredit”. Här regleras bl a Svea Ekonomi ABs rätt att säga upp kontokrediten i förtid. Se även mer info om Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation.
Vid kontokrediten tillkommer en månatlig aviavgift om f.n. 45 kr. Krediträntan beräknas på den aktuella skulden vid aviseringstillfället. Den nominella årliga räntan är f.n. 19,75%. Om betalning inte sker i rätt tid kommer du att påföras en förseningsavgift om f.n. 145 kr. Vi kommer också att debitera dig dröjsmålsränta med 2% per månad på den vid var tid utestående skulden från förfallodatum tills full betalning sker. Exempel på effektiv ränta vid köp om 5 000 kr, löptid 12 månader, 19,75% ränta, uppläggningsavgift 0 kr och aviavgift 45 kr: 45,51%.
4. Faktureringsrutin näringsidkare: Om fakturan inte betalas i tid skickas en påminnelse till dig. Vid utebliven betalning lämnas fakturan till inkasso.
Här kan du läsa mer om att handla med Svea Ekonomi.
Leveranssätt
Vi har ett fast pris på frakten oavsett hur mycket du beställer. Om du handlar för mer än 399 kr bjuder vi på frakten (gäller ej hemleverans).
Postpaket: 49 kr
Ditt paket skickas till det utlämningsställe du valde vid ordertillfället.
Postpaket utrikes
Vi levererar endast inom Sverige.
Hemleverans Postnord
Ditt paket skickas direkt hem till dig. Vid val av hemleverans tillkommer en fraktkostnad på 99 kr. När beställningen är mottagen får du sedan information från PostNord kring din leverans via SMS. Om du som kund väljer att Postnord lämnar ditt paket utanför dörren övergår ansvaret till dig.
Hemleverans Airmee
När du beställer med Airmee som leveranssätt får du i kassan välja en tid då du vill att paketet ska levereras till dig. När beställningen är mottagen får du sedan information från Airmee kring din leverans via SMS. Fraktkostnaden är på 49 kr. Om du som kund väljer att Airmee lämnar ditt paket utanför dörren övergår ansvaret till dig. Läs mer om Airmee här.
Hemleverans Foodora
Vill du ha din beställning levererad hem till dörren fort? Med Foodora kan du nu i flera utvalda städer shoppa från Teknikmagasinet och få dina prylar hem inom en timme. Här kan du läsa mer om hur det fungerar. Leveransavgiften för Foodora är från 29 kr. Läs mer om Foodora här.
Click & Collect
Vi erbjuder leveranssättet Click & Collect som gör att du kan beställa en vara via vår webbutik för att sedan hämta din order i en butik. Klicka här för att läsa om hur det fungerar
Leverans från samabarbetsparters
Paketet kan hämtas ut hos ett av PostNords postombud. Det går dessvärre inte att välja vilket ombud men paketet skickas oftast till det ombud som ligger närmast din hemadress. Paketet levereras vanligen inom 2 till 5 vardagar.
Leveransbekräftelse
Om leverans via Postnord valts som leveranssätt kommer vi skicka ett kollinummer till den angivna e-postadressen när ditt paket är packat och skickat. Om din leverans dellevereras från olika lager så kommer du att få flera mejl med olika kollinummer. Med hjälp av kollinumret kan du spåra var paketet befinner sig via Postnords webbsida eller app.
Vid leveranssättet Click & Collect kommer du motta en leveransbekräftelse när din order finns packad och klar att hämta i vald butik. Bekräftelsen skickas till den e-postadressen du angivit i kassan.
Orderbekräftelse
När du genomfört din beställning får du en automatisk bekräftelse till den e-postadress du angivit. Observera att din lagda order kan komma att ändras efter att manuell översyn skett. Vi meddelar alltid vid ändring i lagd order. Om du inte mottagit en orderbekräftelse, var god att kontrollera din skräppost.
Transportrisk
Vi står för transportrisken till dig. Om paketet är skadat vid uthämtning så rekommenderar vi att du direkt reklamerar det hos ditt ombud eller till oss så snart som möjligt. Om du först upptäcker skadan när du kommit hem så ber vi dig ta kontakt med oss så snart som möjligt.
Ej uthämtade paket
För icke uthämtade paket förbehåller sig Teknikmagasinet rätten att debitera beställaren 150 kr för omkostnader för frakt, emballage samt hantering.
Öppet köp i butik
Att handla på öppet köp betyder att du får pengarna tillbaka om du ångrar köpet och lämnar tillbaka det du köpt inom en viss tid. Vi erbjuder dig som kund 30 dagars öppet köp i samtliga av våra fysiska butiker. För att få lämna tillbaka varan måste den vara i nyskick (väsentligen oförändrat skick), komplett i oskadad originalförpackning med alla tillbehör samt inte ha en bruten plombering.
Kom ihåg att ta med dig originalkvitto, faktura eller liknande inköpsbevis! Vissa varor – t.ex. batterier, programvaror, lagringsmedia, hygienartiklar, surfplattor, mobiltelefoner och in ear-hörlurar – plomberar vi när du köper och då gäller öppet köp endast vid fortsatt plomberad, obruten förpackning. Varor köpta med ett abonnemang omfattas inte av öppet köp. Öppet köp gäller ej heller reparationer. Vid paketerbjudanden – som till exempel köp 3, betala för 2 – gäller öppet köp endast på hela erbjudandet. Det går inte att returnera en enskild artikel ur ett paketerbjudande.
Du kan returnera varan i alla våra butiker i Sverige, oavsett vilken du köpte varan i.
Ångerrätt i webbutik
Om du köper en vara på distans via vår webbutik har du enligt distansavtalslagen en ångerrätt som ger dig möjlighet att ångra köpet inom 14 dagar. Vi ger dig även 30 dagars ångerrätt när du handlar i vår webbutik. Efter du har skickat tillbaka varan betalar vi tillbaka beloppet på den returnerade produkten, vi returnerar dock inte eventuell fraktkostnad som tillkommit på ordern, inom 30 dagar, men oftast går det betydligt fortare än så. Ångerfristen börjar löpa den dag du tog emot varan.
Du har rätt att öppna och kontrollera varan. Om det skett en värdeminskning vid öppnandet och kontrollen av varan kommer vi dra av motsvarande belopp när vi återbetalar din beställning. Vi rekommenderar att den förpackas väl, tillsammans med originalförpackning och emballage samt eventuella tillbehör (som t.ex. fjärr, bruksanvisning, batteri, osv).
Vissa varor – t.ex. batterier, programvaror, lagringsmedia, hygienartiklar, intimprodukter och in ear-hörlurar – plomberar vi när du köper och då gäller öppet köp endast vid fortsatt plomberad, obruten förpackning.
Vid paketerbjudanden – som till exempel köp 3, betala för 2 – gäller öppet köp endast på hela erbjudandet. Det går inte att returnera en enskild artikel ur ett paketerbjudande.
För att underlätta hanteringen vid åberopande av ångerrätt, rekommenderar vi att du bifogar kassakvitto, faktura eller liknande inköpsbevis tillsammans med din retur. Använd alltid en pakettjänst (t.ex. via Postnord eller DHL) med spårning eftersom det är du som står för risken, samt även kostnaden för returfrakten. Om du väljer att skicka på annat sätt och paketet skadas eller försvinner under transporten så har du ingen rätt till ersättning av fraktbolaget.
Om du vill undvika att betala för returfrakt kan du alltid besöka någon av våra butiker för att returnera varan. Observera att detta inte gäller produkter skickade från någon av våra samarbetspartners. Retur av produkt från samarbetspartner
Klicka här för att ladda ner vår ångerblankett [PDF]
Väljer du att skicka varan tillbaka till oss, skicka till adressen nedan:
Teknikmagasinet Order Box 121 631 02 Eskilstuna
Garanti
Vi lämnar 2 års garanti på större delen av vårt sortiment. Undantaget är produkter märkta med annan garantitid på nätet eller på kassakvittot/fakturan. På förbrukningsvaror och medföljande tillbehör som t.ex. batterier och hörlurar gäller tillverkarens garanti, vilken kan vara kortare än huvudproduktens garanti (dock tre månader som kortast). Se medföljande produktdokumentation.
Garantin gäller från inköpsdatum och omfattar fabrikations- och materialfel. Förslitningsskador eller förbrukningsartiklar omfattas ej av garantin. Vidare gäller inte garantin vid skada orsakad av t.ex otur, olycka eller oaktsamhet.
Om aktuell verkstad bedömer att ett fel på en produkt ej är ett garantifel kan kunden komma att debiteras reparations- eller undersökningskostnad. Se våra reparationsvillkor på nätet. Teknikmagasinet ersätter ej förlust av datainformation vid eventuella garanti- och serviceärenden utan det åligger kunden själv att löpande ta säkerhetskopior. Teknikmagasinet ansvarar inte för förlust i näringsverksamhet.
Vid åberopande av garanti:
Det snabbaste sättet att få hjälp är att vända sig till valfri Teknikmagasinet-butik, medtag din defekta produkt samt kvitto eller följesedel.
Har du en defekt produkt levererad av någon av våra samarbetspartners ber vi dig kontaka oss på order@teknikmagasinet.com Defekt produkt från samarbetspartner
Har du långt till våra butiker så kan vi självklart lösa det, fyll bara i detta formulär så hjälper vi dig.
För ytterligare frågor kontakta vår kundtjänst.
Inköpsbevis i form av kassakvitto, faktura eller dylikt måste alltid uppvisas vid åberopande av garanti.
Returadress: Teknikmagasinet Service Box 121 631 02 Eskilstuna
Reklamation
I Sverige har vi en lagstadgad reklamationsrätt på 3 år. Det är den tid du som konsument har på dig att påtala ett fel som fanns vid leverans av varan. Reklamationsrätten ska ej förväxlas med en garantiutfästelse då det är köparen som ska bevisa att felet fanns på produkten på leveransdagen (för en vara som ligger inom reklamationsrätten, och är äldre än 24 månader samt utanför garantin).
På en vara inom garantiutfästelsen är bevisbördan säljarens. Om säljaren anser att garantin inte gäller är det säljaren som ska göra det sannolikt att felet är självförvållat (t.ex. genom utlåtande från verkstad).
Returadress: Teknikmagasinet Service Box 121 631 02 Eskilstuna
Läs mer på Konsumentverkets hemsida
Om du ska skicka en produkt till oss för reklamation så ber vi dig kontakta vår kundtjänst och uppge artikelnummer, produktnamn, inköpsdatum, kvitto-/ordernummer, vad som är fel och din postadress. Om vi behöver få in produkten för undersökning så skickar vi ut en fraktsedel så du slipper betala någon fraktavgift. Ange i ditt mail om du vill ha fraktsedeln elektroniskt (för att skriva ut den själv) eller om du vill få den via vanlig post.
Reparationsvillkor
Normal servicetid 1-4 veckor På de produkter som repareras är normal servicetid 1-4 veckor, beroende på produkt och belastning på aktuell verkstad.
Undersökningsavgifter 300-600 SEK Om felet på inlämnad produkt ej bedöms som garanti skickas normalt ett kostnadsförslag till kunden. Önskas retur utan reparation debiteras undersökningsavgift för att täcka fraktkostnader och hantering. Om produkten bedöms som felfri av verkstad debiteras undersökningsavgift för att täcka fraktkostnader och hantering.
Returnerade reparationer (reparerade, icke reparerade eller felfria) kan skickas tillbaka via någon av våra butiker eller per post. Om returen skickats per post och inte hämtas ut inom liggtiden hos postombudet efter det att kunden aviserats förbehåller vi oss rätten att fakturera kunden för kostnaderna.
Nivån på undersökningsavgifter är mellan 300-600 SEK beroende på produkt.
För lagrad data på inlämnad produkt ansvaras ej. Teknikmagasinet eller respektive tillverkare ansvarar inte under några som helst omständigheter för lagrad data på inlämnad produkt. Det åligger kunden att ta löpande backup. Exempel på produkter med lagrad data är minneskort, hårddiskar, mobiltelefoner och datorer.
3 månaders garanti på reparationen Efter avslutad garantireparation lämnas 3 månaders garanti på själva reparationen, inte på hela produkten. Kvarstår längre garantitid än 3 månader gäller naturligtvis denna på hela produkten.
Teknikmagasinet ansvarar för inlämnad produkt i 3 månader Teknikmagasinet ansvarar för inlämnad produkt 3 månader efter det att kunden meddelats att reparationen är färdig, eventuellt kostnadsförslag eller fått annan förfrågan där Teknikmagasinet är beroende av ett svar för att kunna fullfölja reparationen.
Beställningsvaror
Dessa varor lagerförs enbart i vår webbutik, men kan beställas till valfri butik utan kostnad. Var god kontakta din butik för mer information.
Företagsköp
Svea Ekonomi administrerar fakturering vid köp i webbutiken och butik. Vid ej godkänd kreditkontroll eller andra frågetecken, kontakta orderavdelningen. Leverans direkt till ditt företag kostar 79.20 kr exkl. moms med PostNord. Leverans direkt till ditt företag med Airmee kostar 39,20 kr exkl. moms. Observera att leverans med Airmee enbart är möjlig mellan kl 17-22.
Personuppgifter
Vi på Teknikmagasinet värnar om att skydda våra kunders personliga integritet. Därför vill vi informera dig om att vi hanterar alla dina personuppgifter enligt GDPR (General Data Protection Regulation). GDPR ersätter den svenska Personuppgiftslagen (PUL). Med anledning av detta har vi upprättat en Integritetspolicy som mer utförligt beskriver hur vi behandlar den information vi får av dig. Klicka här för att läsa vår integritetspolicy
Cookies
Klicka här för att läsa om hur vi använder cookies på www.teknikmagasinet.se
Feltryck
Vi förbehåller oss rätten att i efterhand korrigera priser, bilder och produkttexter som blivit felaktiga vid tryck. Detsamma gäller våra produktmanualer samt information på vår hemsida, nyhetsbrev och sociala medier.
Som medlem på PriceRunner skyddas ditt köp upp till 50.000 kronor om något skulle gå fel. Denna Köpgaranti är gratis för dig som konsument och gäller på alla köp när du handlar hos oss.
PriceRunners köpgaranti För dig som inte är medlem på PriceRunner och besökt oss genom deras tjänst så kan du ändå få ditt köp omfattat av Köpgarantin. Det enda du behöver göra är att inom 60 minuter registrera dig gratis på deras hemsida. Det går på ett kick!
PriceRunner Köpgaranti ersätter dig för skada på varan vid leverans, defekt vara, om en enskild vara saknas vid leverans, om varan är felaktig eller om leverans av varan uteblir. Tänk på att beställningen måste vara adresserad till den adress du är skriven på.
Du får endast ersättning för direkt ekonomisk skada som du lidit, inköpskostnader och fraktkostnader. PriceRunner Köpgaranti lämnar ingen ersättning för andra direkta eller indirekta kostnader, värdeminskning eller uteblivna intäkter.
Besök PriceRunner för att ta del av kompletta användarvillkor och regler samt lista på kategorier som är undantagna.
Tvist
Vid eventuell tvist har Teknikmagasinet som policy att följa Allmänna Reklamationsnämndens beslut. Läs mer om tvistlösning inom EU via EU-kommissionens onlineplattform