Hoppa till innehållet
Sök
 
Sök

Mobilreparation hos Teknikmagasinet - laga iPhone - byt iPhoneskärm & batteri

Felsökningsguide för iPhone

En telefon eller surfplatta kan vara ens bästa vän till större delen av vardagen. Dock finns det gånger då man stöter på problem. För att du ska kunna välja rätt reparation på vår sajt så rekommenderar vi dig att du följer stegen nedan för att säkerställa vad som är fel på din enhet och ifall det finns möjlighet att du löser det själv hemifrån.  Här är våra bästa felsökningstips. Vi börjar med att titta på några allmänna felsökningstips och sedan fokusera på modellspecifika frågor.  

1. Starta om din enhet


Det bästa botemedlet för alla tekniska enheter - iOS eller Android, Windows eller Mac, TV eller skrivare - är att stänga av enheten och slå på den igen. Det finns faktiskt väldigt få situationer där en enkel omstart inte bör vara din första snabbåtgärd. Tricket fungerar eftersom det återställer programvaran till ett stabilt och rensat tillstånd efter en oväntad sekvens av händelser som orsakade att din enhet började strula.

Om det inte går att starta om din enhet genom naturlig väg så kan du behöva göra en tvångsomstart. Processen varierar beroende på vilken enhet du har. Vi har sammanställt en lista på de mest vanliga modellerna som vi lagar.

Hur man genomför en tvångsomstart av
iPhone 8, iPhone 8 Plus, iPhone X, iPhone XS, iPhone XS Max, iPhone 11, iPhone 11 Pro, iPhone 11 Pro Max.
 
  1. Tryck en gång på volymknapp (upp).
  2. Tryck omedelbart och släpp sedan volymknapp (ned).
  3. Håll sedan ner av/på-knappen tills du ser en Apple-logotyp.
  Hur man genomför en tvångsomstart av: 
iPhone 7, iPhone 7 Plus
  1. Håll ner volymknapp (ned) och av/på-knapp tills du ser en Apple-logotyp. 
  2. Släpp knapparna när Apple-logotypen visats i 10 sekunder. 

Hur man genomför en tvångsomstart av: 
Övriga iPhone-modeller
 
  1. Håll ner hemknappen och av/på-knappen tills du ser en Apple-logotyp.  
  2. Släpp knapparna när Apple-logotypen visats i 10 sekunder. 

     

2. Uppdatera din enhet

Så en enkel omstart fixade inte problemet? Då kan det bero på att din mjukvara börjar bli gammal. Om du kör en föråldrad version av ditt operativsystem så kan vissa appar och funktioner inte vara kompatibla.
För att uppdatera iOS navigerar du till Inställningar> Allmänt> Programuppdatering.

 

3. Nollställ nätverksinställningar

De flesta anslutningsfrågor kan lösas genom att återställa dina nätverksinställningar. Det är lätt att göra. Gå till Inställningar> Allmänt> Nollställ> Nollställ nätverk. OBS: genom att utföra den här nollställningen förlorar du alla sparade Wi-Fi-lösenord.
   

4. Nollställ inställningar

Om du tror att en felaktig inställning (snarare än programvara eller maskinvara) är roten till dina problem kan du återställa alla telefoninställningar utan att förlora din data. Naturligtvis måste du ställa in allt som det var efteråt såsom ringsignal, bakgrundsbild, m.m.   Gå till Inställningar> Allmänt> Nollställ> Nollställ alla inställningar för att starta processen.
   

5. Fabriksåterställning

Om inget av de ovannämnda har löst dina problem så kan du återställa din enhet så att den blir fabriksåterställd. Den kommer att återställa enheten till sitt ursprungliga tillstånd, d.v.s. som den levererades från fabrik. Även om detta inte kommer att bota hårdvaruproblem, bör det lösa de flesta problem med mjukvara och operativsystem. Om du vill återställa din iPhone öppnar du Inställningar> Allmänt> Nollställ> Radera allt innehåll och inställningar. OBS: Se till att du säkerhetskopierar all din data innan du utför en fabriksåterställning. Du kommer oåterkalleligt att förlora all information som du inte har säkerhetskopierat.

Om du har testat att genomföra alla 5 steg utan resultat så rekommenderar vi dig att besöka någon av våra butiker, alternativt skicka in din enhet till oss för reparation.
har lagts i kundvagnen
kvar till fri frakt! Du har nu fri frakt!
har lagts i kundvagnen
kvar till fri frakt! Du har nu fri frakt!